Het zit er altijd in
Laatst, op een training over klantgericht gedrag, zei een van de deelnemers “Als het niet in zit kan het er ook niet uit komen.”
We komen ze allemaal wel eens tegen, of u heeft ze zelfs in dienst, mensen die niet lijken te snappen hoe je met een klant om kan gaan. Laat staan dat ze zich beseffen wat de waarde van een klant is. Eigenlijk is het overtuigd zijn van “het zit er niet in”, hetzelfde als het opgeven van de mogelijkheden voor de ander om het ooit beter te kunnen doen.
Ga er even van uit dat de de mens in de basis een sociaal kuddedier is die zich het veiligst en nuttigst voelt als onderdeel van de kudde. We hunkeren doorgaans heftig en onbewust naar waardering van anderen. Om ons zelfvertrouwen te voeden doen dan we dan ook onze stinkende best om aardig gevonden te worden. Dat geeft ons een veilige en nuttige plek in de kunde. Klinkt logisch toch..?
Elk mens, heeft dus ,in de basis, het talent om klantgericht te zijn in zich. Het zit in de genen die er voor zorgen dat we sociaal kunnen overleven en groeien. Het is een basisbehoefte die we commercieel en doelgericht in kunnen zetten.
Kortom er is hoop voor iedereen. En “als het er niet in zit”, dan is er iets aanwezig wat lijkt op een stoornis in het autistisch spectrum in het kwadraat.
Mocht dit laatste het geval zijn, is de kans heel erg klein dat deze persoon werkzaam is in een klantgerichte functie.
Het zit er dus altijd in, en dat is goed nieuws! Want dan kan het er ook altijd uitkomen met een beetje lef en luisterend naar de roep van de kudde.